Passersystem

Fastigheten är utrustad med ett passersystem från Aptus.

 

I korthet innebär systemet att man använder nyckelbrickor istället för kod och nycklar för att ta sig in och runt i fastigheten. Med systemet kan man lätt justera behörigheter och blockera om någon råkar tappa sin nyckelknippa.

 

Dessutom innebär systemet att föreningen har en elektronisk tvättbokning (via tavla, internet eller mobil app).

 

 
Så här funkar det
  • Portar och gallergrindar: Vi boende kommer använda nyckelbricka för att ta sig in i portarna till Renstiernas gata 28, Bondegatan 31 och gallergrindarna. Nyckelbrickan fungerar dygnet runt. Den gamla koden och nyckel kommer inte fungera.

  • Från innergården till trapphus: Dörrarna från gården in till trapphusen kommer vara låsta, även dagtid. För att komma in kan man använda antingen nyckelbricka eller den nya gårdskoden. Syftet med gårdskoden är att underlätta för de barn som leker på gården att ta sig in utan bricka. Gårdskoden fungerar dagtid mellan kl 07-20. Behöver du veta gårdskoden kontakta styrelsen.

  • Porttelefon: Besökare eller leveranser kommer använda porttelefonen för att komma in. När besökaren ringer via porttelefonen så kan de boende öppna dörren med hem- eller mobiltelefon, även på distans. De boende öppnar porten genom att trycka på * (stjärna) eller siffran 5 i sin telefon. Efter kl 21 så finns inte adressboken tillgänglig i porttelefonen utan besökaren slår själv in telefonnumret till den boende på knappsatsen och den boende öppnar som vanligt. För mer instruktioner se bifogad PDF nedan.

  • Garage. De som hyr garageplats har behörighet att ta sig in i garaget med brickor eller fjärrsändare. Har du tappat bort din fjärrsändare så kostar det 300 kr att beställa ny.

 
Frågor och svar

 

Finns det ingen kod som jag kan lämna till besökare att komma in?

Nej, de måste använda porttelefonen för att komma in genom portarna.

 

Jag har tappat bort min bricka, vad gör jag?

Kontakta styrelsen så kan vi avaktivera den försvunna nyckelbrickan. 

Ange ditt namn, adress och lägenhetsnummer (står på dörren) och vilket nummer som stod på brickan.

 

Jag behöver fler brickor!

Fyra nyckelbrickor ingår. Om man behöver fler brickor utöver dessa fyra brickor så får man beställa det av styrelsen.

Extrabrickor kostar 100 kr/styck att beställa. 

 

Jag vill att mina barn ska ha bricka men inte ta sig in överallt

Kontakta styrelsen om du vill att någon av dina brickor skall ha barnbehörighet,

dvs begränsad åtkomst till utrymmen som förråd, tvättstugor, soprum etc.

Ange ditt namn, adress och lägenhetsnummer (står på dörren) och vilken bricka (nummer) som du vill ha barnbehörighet på.

 

Jag ska flytta och undrar vad jag ska göra med brickorna?

Lämna dina brickor till den nya ägaren i samband med tillträde. Den nya ägaren ska maila styrelsen och berätta vilka brickor (nummer) som man övertagit. Därefter kan brickorna programmeras om. 

 

Det står fel namn eller är fel telefonnummer i porttelefonen

Kontakta styrelsen och ange ditt namn, adress, lägenhetsnummer och vilket telefonnummer du vill ha kopplat i porttelefonen, så ordnar vi det.

 

Hur fungerar porttelefonen mer i detalj?

 För mer instruktioner se PDF